10 motiverende tips om thuis te sporten

Gemiddelde leestijd: 14 minuten
Man en vrouw met dumbbells een fitnessmat en motivatie om thuis te sporten

We hebben allemaal wel eens geen zin of motivatie om (thuis) te sporten. Zeker op het moment van schrijven laten de cijfers zien dat het aantal niet sportende Nederlanders hard toeneemt. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het coronavirus en de gesloten sportscholen als gevolg van de lockdown.

Volgens onderzoek van NOC*NSF sporten maart 2019 wekelijks nog 10,4 miljoen Nederlanders en was dit aantal eind april 2020 afgenomen tot 8,7 miljoen. De actuele cijferstand is in 6 jaar nog nooit zo laag geweest heeft het NOC*NSF te kennen gegeven.

Omdat de sportscholen op het moment van schrijven gesloten zijn snappen wij ook dat deze sportersaantallen afnemen, echter vinden we de gesloten sportscholen niet per definitie een legitiem excuus om helemaal niet meer te bewegen. Check de onderstaande 10 tips, geef je motivatie level een boost en ga thuis sporten!

Inhoudsopgave

#1. Trek je sportkleding aan

Sportlegging / sportbroek / sportkleding voor extra motivatie om thuis te sporten

Ben je de motivatie om (thuis) te sporten kwijt? Trek je sportschoenen en je sportshirtje eens aan en ervaar zelf wat dit al met je gemoedstoestand kan doen. Kan je sportkleding wel een make-over gebruiken? Schroom niet en haal die coole pattas of strakke sportlegging in huis.

Houdt je van zwart en strak of ben je meer een kleurrijk typ? Belangrijk is dat je sportkleding koopt waar je jezelf comfortabel in voelt en wat bij jou past als persoon. Maar wist je dat een kleurrijke combinatie kan zorgen voor een stukje extra motivatie om (thuis) te gaan sporten?

#2. Deel je prestatie voor extra motivatie

Vind je het lastig om iedere week weer de motivatie te vinden om (thuis) te sporten? Grote kans dat het delen van je prestaties op sociale media kan zorgen voor een stukje extra motivatie. De kans is ook aanwezig dat je vrienden, die de zoveelste Netflix serie slijten, hierdoor getriggerd raken en gemotiveerd raken door jouw houding.

Of ben je niet zo’n extravert persoon? Je moet natuurlijk doen waar je je goed bij voelt en je hoeft het ook niet gelijk te overdrijven. Een Insta story van je sportschoenen of een setje dumbbells kan voor jezelf maar ook voor anderen al enorm motiverend werken. Maak op deze story dan gelijk een poll aan en check wat je bezoekers ervan vinden. Je zal merken dat een stukje waardering in de vorm van likes of reacties je motivatie level een boost zal geven.

#3. Vier je succesmomenten

Wanneer je toch de motivatie hebt weten op te brengen om (thuis) te sporten, mag je jezelf daar best voor belonen. Wanneer je van te voren bedenkt in welke vorm je jezelf wilt belonen zorgt dit ook direct voor een extra stukje doorzettingsvermogen tijdens het sporten. Je hebt als het ware een doel voor ogen.

Een zak chips leeg eten of de frituurpan aanzetten is niet wat we bedoelen met een beloning. Jezelf trakteren op een overheerlijke smoothie kan natuurlijk wel, jezelf belonen in de vorm van een potje gamen met vrienden of een filmpje kijken kan natuurlijk ook. Het is maar net waar jezelf energie van krijgt. Maar wees hierin wel streng voor jezelf. Kon je toch niet de motivatie opbrengen om (thuis) te gaan sporten, ga jezelf dan ook vooral niet belonen.

#4. Schaf een setje dumbbells aan

”Waarom een setje dumbbells aanschaffen?” vraag je je nu wellicht af. Het is bewezen dat fysieke sportapparaten of sportattributen ervoor zorgen dat je zin krijgt om te sporten. Daarbij geeft een set dumbbells een extra dimensie aan je sportsessie en kan je hiermee verschillende oefeningen uitvoeren.

Zeker wanneer je weet dat slechts een setje dumbbells benodigd is om je hele lichaam te kunnen trainen. Klik hier voor de top 5 beste dumbbells voor thuis en wanneer je beschikt over een setje dumbbells check dan vooral ook de onderstaande video met een full-body dumbbell workout en kom van die bank af!

#5. Maak van het sporten een gewoonte

Om fit en in shape te blijven is het belangrijk om te blijven sporten. Om (thuis) te blijven sporten is het van belang dat je de motivatie hiervoor kan opbrengen. Wat goed werkt is vaste dagen in te plannen waarop je wilt sporten. Op die manier kun je je al een beetje voorbereiden op dat wat komen gaat. Ieder mensen heeft zo z’n gewoontes en het is aan jou om sporten aan deze gewoontes toe te voegen. Hoe doe je dat?

De meest zinvolle tip die we je hiervoor kunnen geven is simpelweg je sportmomenten plannen of standaard iedere week op dezelfde dagen gaan sporten. Voor de juiste prestaties is een bepaalde mate van structuur erg belangrijk. Na een aantal weken zal je merken dat sporten steeds meer een gewoonte wordt.

#6. Creƫer een positieve mindset

Master your mindset Michael Pilarczyk voor de juiste motivatie om thuis te sporten

Succes heeft nauwelijks te maken met hoe slim je bent, maar het heeft alles te maken met de juiste mindset. Wanneer je beschikt over de juiste mindset zal je zonder enig probleem iedere week de motivatie op kunnen brengen om (thuis) te sporten. Mindset heeft alles te maken met het hebben van vertrouwen in je eigen kunnen. Onderzoek heeft uitgewezen dat wanneer je je doelen hardop voorleest, deze sneller onderdeel zullen worden van je mindset.

Een positieve mindset zorgt voor ongekende discipline waarmee je elke uitdaging aandurft en aankan. Deze positieve mindset gaat ook zorgen dat jij de motivatie kan opbrengen om (thuis) te blijven sporten. Kan jij wel wat hulp gebruiken bij het ontwikkelen van een positieve mindset? Dan kunnen we je de bestseller Master your mindset” van Michael Pilarczyk van harte aanbevelen. Klik op het boek, lees de samenvatting en je weet waarom.

#7. Leren om te variƫren

Een van de hoofdredenen waarom mensen stoppen met sporten is dat ze het sporten eentonig, saai of niet meer uitdagend vinden. Niet gek dus dat ”leren om te variĆ«ren” in het rijtje van motivatie tips terugkomt. Het is bewezen dat mensen die variĆ«ren al snel aanzienlijk betere resultaten boeken en het sporten langer volhouden dan mensen die elke week dezelfde oefeningen uitvoeren. Hoe ga jij meer variatie creĆ«ren in je workouts?

Ga eens naar YouTube en zoek op het woord ”workouts”. Afhankelijk van de spiergroep(en) die je wilt trainen zijn de mogelijkheden onbeperkt. Vaak delen fitness influencers ook hun workout routines waar jij ook mee aan de slag kan gaan. Sla de meest leuke, uitdagende en interessante video’s, schema’s en ideen op en ga hier zelf mee aan de slag. Wat ons betreft genoeg motivatie om (thuis) te blijven sporten.

#8. Ga aan de slag met een vast schema

Motivatie om (thuis) te sporten kwijt? Ga aan de slag met een vooropgesteld trainingsschema waarin vaste sportdagen gepland staan. Wanneer je van jezelf weet dat de motivatie om (thuis) te blijven sporten vaak ver te vinden is, is dit wellicht iets voor jou. Door aan de slag te gaan met een trainingsschema voorkom je dat je workouts saai worden en train je tegelijkertijd verschillende spiergroepen in je lichaam. Win win dus.

Afhankelijk van welk doel je voor ogen heb kan je gaan voor extra spiermassa, een strakke buik of voor het omlaag brengen van je vetpercentage doormiddel van een droog trainen schema (voor mannen en voor vrouwen). Door aan de hand van een trainingsschema op vaste dagen te sporten, wordt dit sneller opgenomen in je routine. Ook zijn trainingsschema’s over het algemeen veel effectiever gebleken dan ”zomaar wat proberen.”

#9. Maak je vooruitgang meetbaar

Het meetbaar en inzichtelijk maken van je progressie zorgt daadwerkelijk voor extra motivatie om door te gaan met (thuis) sporten. Hoe maak je de vooruitgang meetbaar? Dat doe je door eerst bepaalde doelen voor jezelf op te stellen of door aan de slag te gaan met een trainingsschema, of fitnessapp waar je de vooruitgang in kunt bijhouden.

Wanneer je vet deels wilt omzetten in spiermassa is het niet handig om ”lichaamsgewicht” als enige maatstaf te nemen. Wanneer je vaker sport neemt je spiermassa namelijk toe en spieren maken je zwaarder. Veel beter is het om je progressie te meten aan de hand van het aantal gewichtsschijven waar je mee traint, door te kijken naar het aantal sets en herhalingen, door te kijken naar hoe hard en lang je onafgebroken kan hardlopen of hoe vaak je jezelf kan opdrukken.

#10. Doe een workout van slechts 15 minuten

Een gebrek aan motivatie om (thuis) te gaan sporten ontstaat vaak ook door de gedachte dat een workout lang, zwaar en intensief moet zijn. Die laatste 2 kunnen we ons wel in vinden, maar een goede en effectieve workout sessie hoeft niet per definitie lang te duren. Ben je bijvoorbeeld bekend met High Intensity Interval Training (HIIT training)?

HIIT training staat voor het leveren veel inspanning binnen een korte tijdsduur wat maakt dat je in korte tijd relatief wat extra spiermassa kan opbouwen of een aanzienlijke hoeveelheid calorieƫn kan verbranden. Zeker wanneer je weinig tijd (over) hebt om te sporten of wanneer de juiste motivatie vinden vaak een probleem is, is dit iets voor jou. We raden je aan te beginnen met onderstaande HIIT training en vervolgens te bepalen of het wat voor je is of niet. Om rugklachten te voorkomen en traincomfort te vergroten raden we je wel aan een fitnessmat te gebruiken.

Ook hebben we onlangs zelf een complete 15 minuten full body workout voor thuis samengesteld.

Meer informatie voor extra motivatie om (thuis) te sporten:

(Artikel voor het laatst bijgewerkt op 14-04-2021)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.