De invloed van slaap op je gezondheid

In dit artikel lees je hoe belangrijk slaap voor jou is!

Gemiddelde leestijd: 15 minuten
Op deze afbeelding zie je een vermoeide man die zich niet kan concentreren op zijn werk doordat hij slecht geslapen heeft

De invloed van slapen op je gezondheid is groot! Wanneer jij te weinig of verkeerd slaapt kan dat ervoor zorgen dat je gezondheid op een negatieve manier beïnvloedt wordt. Je bent moe en daardoor kun je je aandacht niet vasthouden en ben je sneller geïrriteerd.

Maar wist jij bijvoorbeeld ook dat de invloed van slapen verband houdt met de toename of de afname van jouw lichaamsgewicht? Daarnaast beïnvloedt de slaap ook je geheugen, je seksleven en je uiterlijk.

Omdat ik zelf ook als geen ander weet hoe belangrijk slaap voor een mens is, heb ik ervoor gekozen om hier een uitgebreid artikel over te schrijven. Ik hoop je hiermee een zetje in de juiste richting geven. Veel leesplezier!

Inhoudsopgave de invloed van slaap op je gezondheid

Hoeveel slaap heb ik nodig?

Het aantal uren dat jij als persoon nodig bent om aan voldoende nachtrust te komen verschilt van persoon op persoon. Te kort slapen is niet goed, maar te lang slapen ook niet.

De invloed van slapen is zo sterk dat je door slecht te slapen zelfs beter vatbaar wordt voor ziektes als diabetes en obesitas. Ook verhoogd het de kans op het krijgen van een beroerte of het krijgen van depressies.

Gemiddeld heeft een persoon 7,5 uur slaap nodig. Maar dat wil niet zeggen dat dat ook voor jou geldt. Misschien voel jij je juist enorm fit als je 5 of 6 uur geslapen hebt.

Op deze afbeelding zie je een vrouw in bed en een wekker

Slapen heeft onder andere te maken met een stukje mindset. Eigenlijk heb je niet meer slaap nodig dan dat je jezelf verteld en verkiest te geloven. Wat bedoel ik daarmee?

Als jij vanavond naar bed gaat en je kunt nog 6 uur slapen en je zegt tegen jezelf: ‘wauw, dan ben ik morgen vast erg moe’, dan ben je morgen erg moe.

Maar je staat morgen anders op als jij naar bed gaat om diezelfde 6 uur te slapen maar zegt tegen jezelf: ”Ik kan nog 6 uur slapen en dat is meer dan genoeg. Beter nog, het is precies wat ik nodig heb om morgen een topprestatie te leveren!’.

Veel van de meest succesvolle mensen in de geschiedenis hebben optimaal gefunctioneerd op 4 – 6 uur slaap. Te lang slapen is ook schadelijk voor je stressniveau, financi├źn, relaties, carri├Ęre en levensdoelen.

Eigenlijk hangt de kwaliteit van je dag voor het grootste deel af van het tijdstip waarop je morgen wakker wordt.

Voor de mensen die nieuwsgierig zijn naar het aantal uren dat ik zelf gemiddeld per nacht slaap… Ik slaap iedere nacht in ieder geval tussen de 6 en 7 uur.

Het vroeger opstaan geeft mij ook de discipline om de doelen die ik mezelf gesteld heb te behalen.

Hoe voorkom ik slaapproblemen?

Het voorkomen van slaapproblemen begint bij je voorbereiding op de nachtrust. Sporten kan jou heel goed helpen bij het sneller in slaap vallen of het beter slapen.

Als jij een zittend beroep hebt of je beweegt gewoon niet veel, dan is je geest aan het eind van de dag eerder moe dan je lichaam. Wil je snel in slaap vallen, dan is het van belang dat zowel je geest als je lichaam moe zijn.

Ook is het van belang om geen vast voedsel te nemen zo’n 2 – 3 uur voordat je wilt gaan slapen. Dit be├»nvloed het slaapproces namelijk ook negatief. En wanneer je lichaam gaat rusten door te slapen, wordt dat voedsel ook minder goed verwerkt.

Daarnaast is het van belang om bepaalde dranken te vermijden alvorens je wilt gaan slapen. Je wist vast al lang dat koffie een aanzienlijke hoeveelheid cafeïne bevat. Dit zorgt ervoor dat je minder snel in slaap valt.

Verder gaan alcoholische dranken je ook niet helpen eerder in slaap te vallen.

Het is beter om circa een uur voor het slapen gaan helemaal te ontspannen. Je lichaam heeft zich als het goed is de hele dag al lichamelijk en geestelijk ingespannen.

Een kleine wandeling of een warm bad kan je goed helpen om helemaal te ontspannen.

Wat je slaapkamer betreft is het belangrijk dat het goed donker is op je kamer. En je kunt het beter wat koeler hebben op je kamer dan te warm. Wanneer je het koud hebt kruip je gewoon wat dieper onder de dekens.

Een van de grootste boosdoeners op je slaapkamer is je smartphone. Eigenlijk is het beter om deze beneden te laten liggen. Dat geld natuurlijk ook voor apparaten als een televisie, computer of tablets.

Het licht wat van die schermen afkomt is slecht voor je gezondheid en zorgt er ook nog eens voor dat je langer wakker blijft in plaats van dat je eerder in slaap valt.

Ritme is key!

Het is erg belangrijk dat je enige regelmaat hebt in je leven. Dat geld eigenlijk voor alles, maar zeker ook voor je slaappatroon. Het is belangrijk om vaste slaaptijden aan te houden.

Dus iedere avond rond en nabij de zelfde tijd naar bed. Ook is het van belang dat je iedere ochtend rond dezelfde tijd weer opstaat.

Je wint er niks mee door in de avond onnodig op te blijven. De invloed van slapen wordt daardoor negatief beïnvloedt want het zorgt er vervolgens alleen maar voor dat je de volgende dag moe bent. Verder zorgt het onnodig opblijven ervoor dat je weer uit je ritme raakt.

Het aantal uren dat je iedere nacht slaapt heeft natuurlijk ook alles te maken met je ritme.

Je kunt niet van ritme spreken als je de ene nacht 5 uur slaapt, de volgende nacht 8 en de daarop volgende nacht vervolgens 9. Je lichaam gaat op deze manier nooit wennen aan je ritme, want dat is er dan namelijk niet.

De invloed van slapen voor een betere gezondheid is dan ook minder.

Ook is niet goed om een powernap te maken midden op de dag. Door dat te doen breng je je hele biologische klok uit evenwicht. Op de korte termijn denk je dat je hierdoor fitter wordt, maar op de langere termijn zorgt dit voor (nog) meer slaapproblemen.

Door te powernappen verstoor je namelijk je slaapritme.

Ritme heeft zoals ik eerder ook al aangaf ook te maken met het tijdstip waarop je ontwaakt. Het is namelijk van groot belang om iedere dag rond dezelfde tijd op te staan. Ook als ik een nacht minder (goed) heb geslapen? Ja, ook als je een nacht minder (goed) hebt geslapen.

Het is niet slim om na een minder goede nachtrust slaap in te halen. Op die manier breng je weer je hele ritme in de war. Ook zal dat erin resulteren dat je de volgende avond veel moeilijker in slaap kunt komen.

Verder is het slim om te stoppen met snoozen. Wanneer je dat doet zeg je eigenlijk tegen jezelf dat je geen zin hebt om ’te leven’ maar dat je liever door slaapt. Dat is zo zonde, en ook niet handig voor je ritme.

Wanneer je wekker gaat, moet je gewoon even op je tanden bijten en vervolgens direct je bed uitspringen.

Hierdoor kan jouw biologische klok zich ook beter instellen.

Op deze afbeelding zie je een man in bed die aan het snoozen is en verder wil slapen

Als we het hebben over de invloed van slapen dan is het ook van belang om iedere dag rond dezelfde tijd op te staan. En natuurlijk is het ook van belang om iedere dag ongeveer op hetzelfde tijdstip weer naar bed te gaan. Voor de meeste mensen is dit tussen 22.00 uur en 23.00 uur. Dit zijn ook gelijk heel belangrijke uurtjes.

De kwaliteit van je slaap is in de laatste uren van de avond namelijk op z’n best. Dit komt door bepaalde hormonen die dan vrijkomen.

Je moet nu natuurlijk niet denken dat het effect heeft om nu ineens iedere avond om 20.30 uur al naar bed te gaan. Dan is je lichaam waarschijnlijk nog niet moe en werkt het alleen maar tegen je.

Naast het opstaan rond dezelfde tijd is het ook van belang dat je de dag begint met een goed en gezond ontbijt. Daarover lees je hier meer! Ben je geen ontbijter? Probeer dan eens een smoothie als ontbijt. Meer over smoothies lees je hier!

Wat is de invloed van sporten op het slapen?

Regelmatig bewegen en sporten is erg belangrijk voor je. Daarbij kun je ervoor kiezen om overdag te sporten. Ben je echter aan het werk of heb je dan geen tijd? Je zou het ook aan het begin van de avond kunnen doen. Het is alleen niet slim om gelijk na het sporten je bed in te duiken. Dat komt je slaap namelijk niet ten goede.

Wanneer je vaak slecht slaapt of chronisch slaap tekort komt kan dat wel nadelige gevolgen hebben voor je prestatievermogen.

Het is sterk afhankelijk van het type fysieke inspanning of de kwaliteit van je nachtrust erdoor beïnvloedt wordt.

Een goede conditie zorgt er naast dat je sneller in slaap valt, ook voor dat je dieper slaapt. En hoe dieper je slaapt, hoe beter dat is voor de volgende dag. Als je in diepe slaap verkeerd herstellen je lichaam en geest ook sneller. Dit heeft te maken met de lagere hartslag, stofwisseling en je lichaamstemperatuur.

Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine en dopamine aan. Deze stoffen zorgen ervoor dat je een ‘geluksgevoel’ krijgt, maar deze stoffen zorgen er ook voor dat je beter slaapt.

Het sporten hoeft daarbij niet eens enorm intensief te zijn geweest. Fietsen of wandelen met enige regelmaat doet ook al wonderen.

Op deze afbeelding zie je een vrouw en een man die aan het hardlopen zijn. Dit heeft een positieve invloed op het slapen

Eigenlijk maakt het niet zoveel uit wat je doet, als je in ieder geval maar een half uur beweegt op een dag. De ene dag ga je naar de sportschool terwijl je op de andere dag naar je school, je werk of naar de supermarkt fietst.

Is dat voor jou lastig te realiseren? Probeer dan voor jezelf de regel te stellen dat je in ieder geval 3 uur in de week aan het sporten of het bewegen bent. Thuis sporten kan hierbij de drempel al flink verlagen!

Een handig hulpmiddel voor jou!

Misschien wist je het al, maar na het lezen van deze blog weet je het zeker: een goede nachtrust is super belangrijk!

Veel van de bovengenoemde informatie kun je terugvinden in het Droog Trainen Protocol. Ben je een man? klik dan hier. Ben je een vrouw? klik dan hier.

In het Droog Trainen Protocol vind je ook veel handige informatie over hoe je een meer gezonde, fitte en betere levensstijl kunt ontwikkelen.

Naast het op de rit krijgen van je slaapritme gaat het Droog Trainen Protocol je ook helpen bij het afvallen of bij het beter zichtbaar maken van je (buik)spieren.

Weet je het toch nog niet helemaal zeker of ben je gewoon nog niet overtuigd? Geen probleem! Klik dan op de groen knop voor meer informatie.

Droog trainen protocol mannen buikspieren

Droog Trainen Protocol

Je gaat je een stuk fitter voelen, beter slapen en er beter uitzien!

Ik wil meer informatie!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.