Zorgt de juiste focus daadwerkelijk voor betere sportprestaties?

Gemiddelde leestijd: 20 minuten
gouden en zilveren schaakstukken op een schaakbord. De juiste focus zorgt ervoor dat je wint.

Het antwoord op die vraag is: JA! Ben je snel afgeleid en is focus tijdens het sporten een uitdaging voor je? Je bent lang niet de enige, maar het komt je sportprestaties zeker niet ten goede. Met de juiste focus presteer je beter op school, op je werk maar ook in de sportschool.

In dit artikel vertellen we je wat het belang is van de juiste focus tijdens het sporten en we leren je hoe jij kan zorgen voor een betere focus. Een betere focus bij het sporten, op school of op je werk. In dit artikel krijg je een aantal handige en bruikbare tips en tools voorgeschoteld welke je gaan helpen bij het focussen.

Deze verbeterde focus gaat voor jou het verschil maken tijdens een wedstrijd, tijdens het bankdrukken, maar ook bij het geven van presentaties. Waarom gaan voor een 9 als een 10 ook binnen handbereik ligt? It is up to you…

Wat is het belang van de juiste focus tijdens het sporten?

Om opperbeste prestaties te kunnen leveren is het van belang dat je beschikt over de juiste focus. Tijdens een voetbalwedstrijd, wielrenwedstrijd maar ook tijdens het trainen in de sportschool zorgt concentratie voor betere eindresultaten.

Hierbij maakt het niet uit of je praat over explosiesporten of juist duursporten. Bij explosiesporten moet je denken aan activiteiten waar binnen een paar seconden geacteerd moet worden en een prestatie moet worden geleverd. Kogelstoten en sprinten zijn hier voorbeelden van.

Bij duursporten kun je denken aan tennissen of het lopen van een marathon. Bij deze sporten is het belangrijk dat de energie en concentratie voor langere tijd behouden blijven. Concentratie zorgt ervoor dat je aandacht voor een bepaalde tijd kunt richten op een bepaald punt of meerdere punten.

Bij een sport als voetballen leg je de focus op het maken van de juiste bewegingen, je concentreert je op spelers van de eigen partij, maar ook van de tegenpartij, verder ligt je focus continu op de bal en het doel waarin je wilt scoren.

Wanneer je beschikt over de juiste focus laat je je hierbij niet afleiden door het schreeuwende publiek, de slechte weersomstandigheden of een pijnlijke plek aan je been. Dit zijn zaken die wel door je zintuigen waargenomen kunnen worden, maar op dat moment buiten de cirkel van je concentratie liggen.

Wanneer je helemaal opgaat in een bepaalde sport en zo gefocust bent kan het zelfs zo zijn dat je jezelf helemaal vergeet. Wanneer je beschikt over de benodigde skills zul je verbluffende resultaten behalen. De juiste focus tijdens het sporten zal bepalen of je een ‘goede sporter‘ bent en zult blijven of juist een ‘atleet van wereldniveau‘ zult worden.

De juiste focus tijdens het sporten zorgt ervoor dat je een betere krachttrainer of cardiotrainer zult worden, het helpt je sneller afvallen maar ook sneller spiermassa opbouwen. Afhankelijk van het doel wat je voor ogen hebt is focus alles bepalend. Concentratie zorgt ervoor dat je net even wat verder en harder kan en dat je doorgaat waar een ander allang zou stoppen.

Dumbbell curl isolatie oefening. Focus is belangrijk Hierbij ligt de focus op één spiergroep. Biceps!

Hoe zorg je voor een betere focus?

Okee, je weet nu hoe belangrijk een juist focus tijdens het sporten is en wat de invloed daarvan is op je sportprestaties. Maar hoe ga jij nu sterker uit deze strijd komen? Dat doe je door de onderstaande tips door te lezen en toe te passen. 100% dat je resultaten direct verbeteren. Meer tips om beter te presteren tijdens het sporten vind je HIER.

Stel jezelf doelen

Doelgericht werken zorgt direct dat je concentratie omhoog zal gaan. Je hebt namelijk iets concreets waar je je op kunt focussen. Voordat je naar de sportschool gaat moet je weten wat je er komt doen. Ga je biceps trainen, borst, billen of een andere spiergroep? Dit voorkomt op voorhand al dat je tijd zult verliezen door het zoeken naar de juiste apparaten.

Bepaal ook van tevoren hoeveel sets en herhalingen je gaat uitvoeren van bepaalde oefeningen. Wanneer je hier op voorhand niet over nadenkt dan doe je maar wat. En dan zul je nooit de resultaten kunnen behalen waar je nu wellicht nog over droomt.

Het is bewezen dat je sneller progressie zult boeken wanneer je met een doel voor ogen aan het trainen bent. Deze doelen kun je nu zelf allemaal gaan opstellen maar dat hoeft niet. Door de jaren heen zijn door verschillende instanties kant en klare trainingsschema’s ontwikkeld.

In deze trainingsschema’s krijg je een uitgestippeld pad aangeleverd om jouw trainingsdoelen te verwezenlijken. Er bestaan trainingsschema’s voor het vergroten van je spiermassa. Er bestaan ook trainingsschema’s voor droog trainen en calorieën verbranden zowel voor mannen als voor vrouwen.

Deze trainingsschema’s hebben we getest en voor beide hebben we een uitgebreide review geschreven. Klik hier voor de review voor mannen en klik hier voor de review voor vrouwen. Door aan de slag te gaan met een doelgericht trainingsschema vergroot je direct je focus. Je weet namelijk waar je naartoe wilt en door aan je doelen te blijven denken weet je wat je moet doen.

Dit geldt voor het trainen in een sportschool, maar natuurlijk ook voor andere sporten. Daarnaast brengt het stellen van doelen je ook verder wanneer je een opleiding volgt of aan het werk bent. Ga eens aan de slag met een ’to do lijstje’. Je zult merken dat je meer uit je dagen haalt.

Leren visualiseren

Leren visualiseren. De juiste focus en concentratie.

Je kunt je prestaties ook verbeteren door bepaalde acties in je hoofd al af te spelen en in te beelden. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat je hierdoor in de praktijk betere resultaten zult behalen. Eigenlijk kun je dit zien als een stukje voorbereiding op dat wat komen gaat (maar dan in je hoofd).

Wanneer je gaat visualiseren zie je het ‘gewenste eindresultaat’ al voor ogen. Doordat je denkt aan het gewenste resultaat, ligt daar ook je focus. Op deze manier vergroot je direct de kans van slagen. Door te visualiseren train je jezelf in het beter focussen.

De beste sporters uit deze wereld behalen onmenselijke resultaten doordat ze visualiseren. De Braziliaanse voetballegende Pelé speelde nooit een wedstrijd voordat hij deze had gevisualiseerd van tevoren. In zijn kleedkamer aangekomen legde hij een handdoek over zijn ogen en dacht hij aan de moment dat hij als klein jongetje voetbal speelde en daar plezier aan beleefde.

Ook dacht hij op zo’n moment aan een aantal belangrijke acties die hij had gemaakt in zijn voetbalcarrière. Na een klein half uur visualiseren was hij een ander mens en klaar om het veld te trotseren. 100% ontspannen optimaal gefocust heeft hij op die manier meesterlijke wedstrijden gespeeld.

Mijn aanpak voor grote races is inbeelden dat het een training is. Zo overwin ik nervositeit.

Wereldschaatser Pavel Koelizjnikov

Let op je ademhaling

Je presteert beter wanneer je focust op je ademhaling tijdens het sporten. Wanneer je gestrest bent zit je hoog in je ademhaling. Wil je meer rust creëren in je lichaam, probeer je dan eens te concentreren op je ademhaling. Hoe werkt dit dan?

Adem rustig in via je je neus (ongeveer 3/4 seconden), houdt je adem voor 3/4 vier seconden vast en adem vervolgens heel rustig uit (ook ongeveer 3/4 seconden). Je zult merken dat je een stuk rustiger en meer gefocust word wanneer je je een aantal minuten op je ademhaling concentreert.

Tijdens deze minuten is de kans groot dat je ‘afgeleid’ wordt door verschillende gedachtes die door je hoofd spoken. Dit is niet erg, maar blijf je wel bewust focussen op je ademhaling. Deze gedachten verdwijnen vanzelf waardoor weer ruimte gemaakt wordt voor het rustig maken van je lichaam en het ontspannen van je spieren.

Train alleen

Je kunt samen naar de sportschool gaan en elkaar motiveren tijdens de verschillende oefeningen en dat is goed. Aan de andere kant ben je ook meer afgeleid en bezig met je trainingsbuddy. Het is erg moeilijk (lees onmogelijk) om optimaal gefocust te zijn wanneer je samen met iemand aan het sporten bent.

Hoeveel setjes doe je? Welke oefening gaan we doen? Hoe laat ben jij klaar? Zie je hoe zij die oefening doen? Heb jij nog zin? Zomaar een aantal vragen die nogal eens gesteld worden in de sportschool.

Een van die vragen is genoeg om je uit je focus te halen tijdens het sporten. Ook kun je lastig je favoriete muziek afspelen wanneer je samen aan het sporten bent. Want wordt er dan wat aan je gevraagd hoor je het ook niet, moet je je muziek afzetten en is je concentratie ook weer weg.

Toch willen we het ook niet verbieden omdat we ook weten dat samen trainen je ook mooie dingen kan brengen en verder kan helpen. Want ga je samen trainen kun je wel net even een setje zwaarder bankdrukken en maximaal gaan. Je zult hierin zelf moeten bedenken wat voor jou het beste werkt.

(tekst gaat verder onder afbeelding)

Cable fly is een isolatie oefening. Hierbij ligt de focus op één spiergroep. Focus is key.

Denk bewust aan de oefening

Door te denken aan de oefening ben je er bewust mee bezig, behoud je de focus en boek je betere resultaten. Concentreer je dus op de spieren of de spiergroep welke je wilt trainen.

Eigenlijk is dit een win win. Want wanneer je aan de oefening denkt waar je mee bezig bent, kun je niet aan andere zaken denken. Welke oefening doe je? Welke spieren gebruik je hierbij? Wat is de juiste techniek?

maar voel je de spieren die je wilt trainen niet goed? Sluit dan je ogen eens en probeer te luisteren naar je lichaam. Doordat je ogen geen dingen meer zien, zul je nog beter kunnen focussen. Wanneer je je ogen sluit voel je pas echt waar je mee bezig bent en welke spieren je aan het trainen bent.

Je zult merken dat je techniek ook verbeterd wanneer je volledig toegewijd bezig bent met een bepaalde oefening. Als je niet de juiste techniek toepast voor een bepaalde oefening, dan ga je nooit de gewenste resultaten boeken.

Sluit je af van de buitenwereld

Wil je optimaal gefocust zijn dan moet je prikkels van buitenaf zien uit te schakelen. Hoe doe je dat? Door onder andere aan de slag te gaan met de bovengenoemde tips maar ook door een headset of oortjes te gebruiken.

Wanneer je muziek luistert door een headset of oortjes verbeterd je gemoedstoestand maar wordt de kans op afleiding ook gelijk een stuk kleiner. In de meeste sportscholen wordt vaak wel iets van muziek gedraaid, maar vaak is dit niet de muziek die jij lekker vind, hoor je reclame of staat het niet hard genoeg.

Met een onder andere een headset heb je zelf de macht in handen en bepaal jij wat je wilt horen en wat voor jou lekker luistert. Maar ook als je geen muziek luisteren wilt raden we je aan om oortjes of een headset aan te schaffen voor beter focus tijdens het sporten.

De nieuwste headset, oortelefoons of oortjes hebben namelijk een functie met ruisonderdrukking waarmee je omgevingsgeluiden zoveel mogelijk kunt uitschakelen. Dit wordt ook wel ‘noise cancelling’ genoemd. We hebben ons onderzoek gedaan en hebben naar ons idee de (op dit moment) drie best verkrijgbare apparaten met deze functie voor je op een rijtje gezet:

Voor de 10 beste draadloze sport oordopjes kun je hier klikken en voor de 5 beste draadloze koptelefoons voor het sporten kan je hier klikken.

Philips TABH305 draadloze zwarte on-ear koptelefoon met active noise cancelling.

Philips TABH305

Met deze draadloze on-ear-hoofdtelefoon kun je comfortabel genieten van de diepe bas die de akoestische drivers produceren.

Je kunt deze hoofdtelefoon minimaal 15 uur non-stop gebruiken voordat hij weer opgeladen moet worden. Opladen kost slechts twee uur tijd.

Deze hoofdtelefoon is dankzij het plat opvouwbare ontwerp ook een ideale reisgenoot. Niet alleen voor het sporten raden we dit apparaat aan, maar ook wanneer je aan het leren bent voor je toetsen.

Met de active noise cancelling functie kun je je namelijk volledig afsluiten van de buitenwereld. Vanwege de vele talloze functies in combinatie met de aantrekkelijke prijs wordt dit apparaat ontzettend veel verkocht.


Samsung Galaxy Buds Live. Oordopjes van Samsung met active noise cancelling.

Samsung Galaxy Buds Live

Deze oortjes van Samsung beschikken ook over active noise cancelling en zijn geschikt voor zowel Android als IOS. Met een batterijduur van maximaal 29 uur hoef je deze apparaten niet snel op te laden.

Wanneer je gebruikt maakt van de ‘fast charging’ zijn deze oortjes binnen 3 minuten op te laden. Vind je uitstraling ook belangrijk? Dan moet je deze ergonomische en stijlvolle oortjes hebben.

Naast een fantastische geluidsweergave is het ook mogelijk om te bellen met de oortjes. De ingebouwde microfoon focust op je stem zodat je overal en altijd goed te verstaan bent.


Apple Airpods met active noise cancelling

Apple Airpods Pro

Deze nieuwe oortjes zijn zweet- en waterbestendig en bieden 24 uur luisterplezier. Je oortjes worden draadloos opgeladen door het doosje waar ze in geleverd worden.

De meest gave en handige functie (zeker voor in de sportschool) is de ‘active noise cancelling’ waarmee het geluid helemaal in je opgaat en jij je volledig kunt afsluiten en focussen op dat waar jij mee bezig bent.

De super efficiënte versterker produceert kraakhelder geluid en heeft een groot dynamisch bereik. Deze oortjes zijn ook uitermate geschikt wanneer thuis werkt (vanwege corona) of voor school bezig bent want je kunt je volledig afsluiten.

En ja, deze apparaten kosten wat, maar je krijgt er ook zoveel voor terug. In onze ogen zijn deze oortjes het beste wat op dit moment te verkrijgen is.


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.